Zavolejte nám

Skrýt
412 154 154
Po – Čt 7:30 – 17:00 | Pá 7:30 – 16:00
Nebo nám nechte číslo a my Vám zavoláme zpět

Prokousejte se Českem. I na výletě se dá jíst zdravě.

14. 2. 2020

Potrpíte si na zdravou a vyváženou stravu, ale také rádi jezdíte na výlety? Ani při cestování po Česku se svého jídelníčku nemusíte vzdát. Máme pro Vás tipy, kde, jak a co si můžete s klidným svědomím dopřát.

 

Vegetariáni jistě potvrdí, že i když si většina českých restaurací zakládá na mase a omáčkách, není už nutné se spokojit se smažákem. A to ani když vyrazíte mimo velká města, kde je větší výběr dávno samozřejmostí a varianty pro „býložravce“ či pro vegany jsou na denním pořádku. Menu se i v regionech rozšiřují o pokrmy založené na zelenině. Salát už neznamená jen šopák a kuchaři experimentují s jídly, která nestojí na jíšce a na knedlících v roli přílohy. Sice se střídavými úspěchy, ale od devadesátek, kdy Vám jako vege variantu nabídli šunkafleky, protože „šunka přece není maso“, se situace přece jen zlepšila.

Samozřejmě se vegetariánské jídlo nerovná vždy zdravému. Ani naopak to neplatí. Klíčový je ovšem fakt, že se na malých městech i na vsích urodily a stále rodí podniky, kde může výletník doplnit energii i jinak než dršťkovkou a bůčkem. Stačí vědět, jak je najít.

Kde zahájit pátrání

Perfektním pomocníkem je TripAdvisor. Pod heslem „zdravá jídla“ dohledá podniky přímo na zadaném místě. V Poděbradech, v Olomouci nebo třeba na Třeboňsku. Klíčová slova napište do vyhledávání nebo si ve vybrané oblasti mezi jednotlivými kuchyněmi navolte „zdravou“. Je to trošku vágní pojem, výhodou ovšem je, že zařazení do té které kuchyně potvrzují sami uživatelé. Získáte tak přinejmenším dobrou představu.

Jestli víc než anonymnímu davu schovanému za mobily věříte konkrétní osobnosti, inspiraci najdete v Gastromapě Lukáše Hejlíka. Cílí spíš na gurmány než na fandy do zdravého jídla, tyhle dvě množiny se ale výrazně kryjí. Hejlíkova mapa je přehledná, doplněná o osobní pohled a často aktualizovaná. Možná Vás i posune na cestě od turistiky ke gastroturistice.

Když přijde krize

Ne vždycky ale jedeme za konkrétní restaurací. A ne vždycky se zrovna tam, kde výletujete, najde ideální podnik. I v klasické české putyce se nicméně dá najíst tak, aby Vám tělo poděkovalo. Gastro krizi zažehnejte pečlivým výběrem.

Tuzemští kuchaři mají typické neduhy: jídlo rádi „zaplácnou“ sacharidy, přelijí smetanou, přidají nějakou tu flákotu a zeleninou či luštěninami šetří. Ve správném jídle by přitom všechny složky měly být vyvážené. Bílkoviny (a nemusí to být nutně maso) Vás nastartují, zelenina dodá důležité živiny. Sacharidy do jídelníčku patří, ale nemají převažovat, jinak nastane krátký příval energie, která zase brzy poklesne, a ve výsledku budete unavení. Tělo ani mozek nebudou fungovat tak, jak mají, a to je na výletě rozhodně škoda!

Když si před sebe položíte typický český jídelní lístek, můžete rovnou začít škrtat všechno mastné i smažené. Takže: řízek, smažený sýr, obalované filé, květák nebo žampiony, krokety, hranolky, to všechno musí pryč. Tučné vepřové, kachna i husa taky. O uzeninách nemluvě. Nutriční poradci z neziskovky Vím, co jím dokonce doporučují vynechat i hutnější polévky, které obsahují tučnou smetanu (a často i uzeniny). Že je polívka grunt? Zvolte hovězí nebo slepičí vývar. Pečivo si k němu nedávejte, je to „prázdný“ sacharid. Radši si nechte místo na nutričně hodnotnější hlavní chod.

Jenže jaký hlavní chod?

Nejlíp uděláte, když si vyberete grilované nebo pečené drůbeží maso s vařenými bramborami, případně s rýží. Přílohy bude možná až příliš, takže ji nemusíte dojíst. Raději to celé doplňte salátem. Oblíbená „přízdoba“ se jako porce zeleniny počítat nedá. Vhodnou volbou je i zvěřina nebo libové hovězí, výjimečně třeba i v dobré svíčkové nebo v guláši. S knedlíky šetřete, místo šesti si dejte tři. Maximálně. Pro vegetariány je vhodnou variantou zeleninové, případně houbové rizoto se sýrem nebo třeba grilovaná zelenina. Velký salát je fajn, ale měl by vždy obsahovat nějaký protein, nejčastěji to asi bude vajíčko nebo balkánský sýr. Ještě lépe Vás nasytí čočka, i když u té tradiční „na kyselo“ hrozí, že se bude topit v tuku. Zkuste obsluhu poprosit, aby v kuchyni méně mastili.

Dezert raději vynechejte a nezapomeňte ani na to, jak lehké je zdravý oběd „zabít“ méně zdravým nápojem. Limonády, včetně těch domácích, jsou kalorické bomby, které Vás zdaleka neosvěží tak jako minerálka nebo obyčejná kohoutková voda. Když už pivečko, tak raději malé, a když kávu, tak neslazenou a bez mléka.

Další novinky

Jak se daří basketbalu na severu a jak jsou na tom dnešní děti se sportem a co jim může dát do života. Přečtěte si rozhovor s Lukášem Houserem.
Číst více
V ARMEX LiveCentru se bude vařit zdravě a tradičně a my Vám přinášíme skvělý recept od šéfkuchaře Tomáše Meda.
Číst více
Většina Evropanů má o Africe pokřivené představy. Lov tam je velice odlišný od toho u nás.
Číst více